In 1992 heeft het College van Kerkrentmeesters 196 certificaten uitgegeven van respectievelijk NLG 100, NLG 250 en NLG 500. Hiermee is toen NLG 65.000 opgehaald om de renovatie van het kerkgebouw te bekostigen.
Deze certificaten zijn in de jaren 1993-2002 uitgeloot en terugbetaald. Met goedkeuring van het college hebben een aantal certificaathouders de uitgelote stukken niet aangeboden maar deze voor onbepaalde tijd in eigen bezit gehouden.
Inmiddels is het aanhouden van de certificaten niet langer zinvol.
Een belangrijke reden is de voorgenomen beperking van de giftenaftrek uit het hoofdlijnenakkoord dat de formerende partijen zijn overeengekomen.

Daarom wil het college tot een definitieve aflossing overgaan. Het college geeft daarom alle houders die hun stukken nog niet uitbetaald hebben gekregen of ze nog niet hebben geschonken nog éénmaal de gelegenheid om deze te certificaten aan te bieden voor terugbetaling.

U dient hiervoor de stukken vóór 1 november 2024 in te leveren bij de penningmeester M. Ros.
U kunt hiervoor telefonisch een afspraak met hem maken (0416) 278273 of een mail sturen naar penningmeestercvk@hervormd-sprang.nl. De aflossing van certificaten geschiedt uitsluitend tegen overdracht van het originele certificaat.
Indien een certificaat niet binnen deze periode is aangeboden, vervalt het recht op terugbetaling.
Het college heeft een passende bestemming voor de niet aangeboden certificaten.
De opbrengst gaat naar de voorziening voor gebouwenbeheer waarvoor, na het opstellen van de gebruikers- en gebouwenvisie, concrete doelen zullen komen.
Ter illustratie treft u hieronder een voorbeeld van een certificaat aan.